הרבה בעלי עסקים מתלבטים האם לגשת למכרזים או לענות לבקשות להצעות המחיר שמגיעות למשרדם בכל יום. מרבית בעלי העסקים תוהים האם ההשקעה הנדרשת בהגשת המכרז בכלל תניב פרי והאם המכרז לא "תפור מראש".

אז הנה כמה זרקורים על למה כן ובאילו תנאים

כל אלו פשוט יעלו את העסק שלכם ליגה.

נקודות למחשבה – האם כדאי להשקיע מאמץ?

  • אם מדובר במכרז פתוח, הכרוך בתשלום בגין קבלת המפרט – קראו את המפרט לפני קנייתו. האם אתם אכן מעוניינים להשתתף בו?
  • האם העסק עומד בכל דרישות הסף למכרז?
  • האם ביכולתו של העסק לספק מענה מלא לדרישות המכרז , תוך שמירה על הלקוחות הקיימים?
  • האם כל המשאבים הנדרשים לביצוע תנאי המכרז נמצאים בהישג יד או שניתן להתארגן לקראתו?
  • האם העסק יכול לספק את המענה תוך עמידה ברמת איכות מספקת?
  • האם העסק יכול להתמודד ברמת מחירים תחרותית וכלכלית?
  • האם תוכלו לממן את ההשקעות הנדרשות?
  • האם תוכלו לממן את ההוצאות השוטפות – ימי האשראי?

אם כל התשובות חיוביות ⇐

  • האם העסק ואתם כמגישים עומדים בכל תנאי הסף (השכלה, מחזור הכנסות, ניסיון, ממליצים, פרוייקטים דומים וכו').
  • מועד ההגשה – האם המועד הנקוב מאפשר לכם איסוף כל המסמכים והנתונים – אם לא אל תיגשו – הגשה חסרה תפסול את ההצעה.
  • קראו מספר פעמים את כל הדרישות וודאו כי צרפתם את כל המסמכים – אי הגשת מסמך הינה עילה לפסילת ההצעה .
  • ערבות בנקאית – אין מקום ליצירתיות היצמדו לנוסח המבוקש.
  • מעטפות – שימו לב שהבנתם איך להגיש בכמה מעטפות ומה לשים באיזו מהמעטפות – אם יש ספק שלחו שאלה .
  • ממליצים – דאגו ליידע אותם ולבדוק מה בדיוק חוות הדעת שתינתן.

גם כשאתם מגישים הצעת מחיר רצוי לשים לב לכמה נקודות חשובות:

  • הביאו בחשבון את הערך השיווקי של העבודה – לפעמים ביצוע עבודה בשולי רווח נמוכים מהווה נקודת פתיחה לעבודות נוספות עם הלקוח, קחו בחשבון אפשרות לבצע את העבודה ללא רווח ממשי ובתנאי כי אתם צופים עבודות נוספות עם הלקוח במחיר גבוה יותר.
  • תמחרו את העבודה (כולל העמסת עלויות קבועות ) וקבעו מהם שולי הרווח מהם לא תרצו לרדת, כלומר סמנו את הגבול – המחיר הנמוך ביותר לעבודה שבו אתם עדיין מרוויחים.
  • קראו היטב את מהות העבודה המפורטת בקול קורא או בהצעת המחיר וענו במדויק לדרישות.
  • מהם תנאי התשלום? האם תצטרכו לכך מימון? האם תוכלו להעמיד את המימון? אם לא, אל תיקחו את העבודה שיכולה להכניס אתכם לכאוס מימוני.
  • קשרים ולא באופן שלילי – היכרות עם גורמים במערכת מאפשרת לדעת, האם יש הצעות נוספות, מהם נהלי הפיקוח, עמידה בתנאי תשלום ועוד.
  • דבררו בכל מקום מהו הערך המוסף שלכם, מה הצעתכם כוללת שייחודי לכם.

לא זכיתם ? אז מה?!

  • התחברו לזוכה – קבלנות משנה, שותפות בחלק מהפרויקט – ניסיון נצבר, הכירות עם הלקוח, הכירות עם השוק, הכירות עם דרכי העבודה שלו.
  • נסו שוב, למדו את הדרישות נסו לבחון מה היה חסר, למדו את המתחרים, בדקו את התמחיר שלכם ואת ההמחרה.
  • התחילו במענה להצעות מחיר (סכומים נמוכים יותר ), צברו ניסיון והיכרות.
  • הירשמו כקבלן מוכר (משרד הביטחון, רמתא, כי"ל, בית חולים, אוניברסיטה וכו').

זכיתם!!! עכשיו:

  • הודיעו לבנק והתארגנו פיננסית.
  • התארגנות תפעולית – אל תדחו, אל תתקמצנו (זה עולה ביוקר).
  • שירות, שירות, שירות.
  • עמידה בכל התנאים – איכות (אם הבטחתם שאתם נותנים את השירות אל תשלחו מתמחה במקומכם)
  • גייסו עבודות נוספות – הקשיבו ונצלו הזדמנויות
  • תנו תמיד טיפה יותר …

אז איפה תמצאו את המכרזים הללו?

יפעת מכרזים
WIZBIZ
מכרזים ממשלתיים של כל המשרדים
עיתונים אזוריים ומקומיים
מנהל הרכש המקומי
אתרי המועצות האזוריות
לשכת המסחר
ספק משרד הביטחון ודומיהם

בהצלחה!