בשונה מפעילויות אחרות, בניית התקציב הינה לרב תהליך שנעשה בתדירות של אחת לשנה ואשר מגדיר את מכלול הפעילות של העסק בשנה הקרובה, במונחים כספיים.
השוואת ביצועי העסק לתקציב נעשית לרב בתדירות חודשית, במקביל לניתוחי הרווחיות.

ניהול תקציב
מרכיב חשוב ביותר בניהול תקין של עסקים הינו בנייה של ביצועי העסק והשוואה שלהם לתקציב
בשונה מפעילויות אחרות, בניית התקציב הינה לרב תהליך שנעשה בתדירות של אחת לשנה ואשר מגדיר את מכלול הפעילות של העסק בשנה הקרובה, במונחים כספיים.
השוואת ביצועי העסק לתקציב נעשית לרב בתדירות חודשית, במקביל לניתוחי הרווחיות.
עם היתרונות הרבים של בנייה וניהול של תקציב בעסק אפשר למנות:
יצירה של תהליך חשיבה של בעל העסק לגבי מטרות העסק בשנה הקרובה והפעילות הצפויה, והמשמעויות שלהן מבחינת ההכנסות וההוצאות הצפויות של העסק.
שיפור הבקרה על ההוצאות של העסק.
בעסקים רבים, שבהם לבעל העסק יש תחושה כי המצב משתפר (על סמך התפתחות מסוימת במגמת ההכנסות והביקושים) רואים התפרצות של הוצאות ללא שום פרופורציה להיקף הפעילות של העסק ולצרכים השוטפים שלו.
כמו כן, ככל שהיקף הפעילות של העסק גדל, קיים קושי לשלוט בהוצאות של העסק.
בניית תקציב מפורט לעסק וניהול ההוצאות של העסק באופן קפדני ביחס לאותו תקציב מונעים ברב המקרים את המצבים הנ"ל.
שיפור ההבנה לגבי ההוצאות הצפויות של העסק בטווח זמן של כמה חודשים קדימה.
חשוב ביותר בעת בנייה וחיזוי של תזרים המזומנים של העסק (במיוחד בעסקים שבהם הגבייה של ההכנסות קודמת לתשלום) להתחשב בהוצאות בגין אותן הכנסות.
אי הבנה של בעל העסק לגבי הרווח שלו מאותן הכנסות והוצאות ש"מחכות" לו בעתיד, יכול לגרום לבעיה גדולה עקב אי יצירת רזרבות מספיקות לתשלום אותן ההוצאות וכתוצאה מכך בעלי עסקים רבים לוקחים הלוואות לעסקים).
בניית התקציב
הגדרת מטרות הפירמה לשנה הבאה – התקציב השנתי צריך לשקף את המטרות המוגדרות.
מטרות לגבי רווחיות, נתח שוק, השקעות, קיצוצים וכו'.

ניהול התקציב באופן שוטף
– עדכון נתוני האמת והשוואתם מול היעדים החודשיים, רצוי כל 16 לחודש, אחרי סגירת המע"מ.
השוואה זו תעשה מספרית וב- %, על מנת לספק קנה מידה וראייה רחבה.
– ביצוע ישיבת עדכון יעדים והסקת מסקנות אחת לרבעון מול בעלי החברה.
בישיבה ינותחו הנתונים ברמת המקרו של החברה קרי, השגת המטרות תוך ירידה לפרטים לגבי קיצוצים והוצאות מסוימים.
כמו כן, יבדקו תנאי השוק על מנת לאפשר עדכון התוכנית על פי הנתונים המשתנים כל העת.
בעלי החברה יוכלו לקבוע מדיניות לגבי עודפי תקציב מצטברים או חסרים תקציביים.
– ביצוע ישיבה שנתית מקיפה, אשר תכלול הנחיות להכנת תקציב השנה הבאה על סמך הניסיון שהצטבר בניהול התקציב השנתי.